Når tilhengerhjulet har låst seg. Hva kan du gjøre?
Om bremsene henger kan man forsøke å stramme bremsehendelen fullstendig og løsne den et par ganger. Dersom dette ikke hjelper kan du trekke hengeren forsiktig frem og tilbake noen ganger for å se om bremsene slipper.
Neste steg er å prøve å løsne dem ved å slå med en hammer på hjulboltene eller på trommelen. Pass på at du ikke skader treffpunktet, du kan evnt bruke en kloss mellom punktene. Slå med fornuft og bestemt rettede slag.
Alternativt kan du rette et forsiktig slag mot innsiden av bremseskjoldet.
Dersom slag mot hjulbolter eller bremseskjold ikke løser problemet kan du forsøke å ta av hjulet og slå direkte på trommelen.
PREVENTIVE GREP:
Rygg på plass, kjør litt frem: Når du rygger tilhengeren din på plass er det fornuftig å trekke den litt frem igjen før du løsner den fra slepekroken. Ved rygging komprimeres påløpsbremsen. En taktisk fremoverbevegelse vil derfor trekke påløpet ut i åpen stilling, da blir det mindre sannsynlig at bremseskoene låser seg til bremsetromlene.
Vær også oppmerksom på at bremsebåndene ligger tett på bremsetromlene ved rygging. Tilsvarende; ved fuktighet i tromlene, kan bremsebåndene fryse fast. Ved fuktig og kaldt vær er det viktig å kontrollere at bremsebåndene fungerer som de skal.
Ikke parker med brekket på: Bremsehendel / brekk skal kun benyttes ved korte stopp, lessing og lossing og om nødvendig; i det øyeblikket du kobler hengeren fra slepekroken. Når du forlater hengeren skal du ikke la den stå med bremsene (brekket) på. Bruk stoppeklosser eller vær kreativ med vedkubber eller annen forsvarlig sikring slik at hengeren står trygt plassert, – uten brekk.
Årlig service: Det er viktig med jevnlig vedlikehold av bremsedeler og øvrige slitedeler på tilhenger både av hensyn til medtrafikanter og egen sikkerhet.
Bruk fagfolk: Dersom du opplever utfordringer med fastlåse hjul på tilhenger og ikke får løsnet dem kan du kontakte et tilhengerverksted for reparasjon, service og vedlikehold.
Prolemer under rygging: Mange opplever at bremsene låser seg når tilhengeren rygges bakover. Typisk scenario er rygging med tung last, gjerne i bratte bakker. Normalt har dette sammenheng med at bremsene er feiljustert eller at ryggeautomatikken henger seg. I slike tilfeller bør bremsetromlene tas av for kontroll. Om nødvendig må de skiftes. Uansett bør de vedlikeholdes, bevegelige deler smøres. Særlig viktig er det at rustne og slitte deler skiftes ut.
Manuell ryggesperre: Dersom du eier en Ifor Williams proffhenger kan du også montere en manuell ryggesperre; En praktisk tilleggsenhet som kan brukes til å frigjøre bremsene ved rygging i bratte bakker etc. Les mer om Ifor Williams ryggesperre her.
Disclaimer / ansvarsfraskrivelse: Med forbehold om feil og mangler i innlegg; Det er i alle tilfelle hver enkelt sjåfør sitt ansvar å holde seg oppdatert mht. aktuelle bestemmelser, lover og regler.
FLERE NYTTIGE LINKER I RELASJON TIL TILHENGERHJUL:
Vinterbruk? Her er kravene til dekk på tilhenger vinterstid
Lese av tilhengerhjul: Vi forklarer hva kodene på tilhengerhjulet betyr
Kjøpe nye sko: Se vårt utvalg komplette tilhengerhjul her!
Hvilke dimensjon kan du ha? Dekk-kalkulator, finn lovlig avvik (Ekstern side)
Hvilke hjul ble levert originalt? Sjekk i vegvesenets kjøretøyregister (Ekstern side)
Lufttrykk i tilhengerhjul: Se våre tilhengerprodusenters lufttrykktabeller ++
Vi leverer Ifor Williams, Tredal og Tiki tilhengere til nesten alle formål.