Har du en Honda gressklipper, gresstrimmer eller snøfreser? Kvalitetsprodukter fra Honda gjør hagearbeid og vedlikehold til en lek.
Honda kvaliteten er godt kjent både blant profesjonelle og private hageentusiaster og produktene er kjent for å vare i årevis.
Men hvordan skal man forholde seg til alle advarslene og meningene om oppjusteringen fra 5 til 10 % etanol i E10; 95 oktan bensin?
For ordens skyld; Tanken bak E10 versjonen av 95 oktan bensin er at drivstoffet blir mer miljøvennlig. Samtidig skapes utfordringer som ofte diskuteres heftig blant fagfolk, amatører, entusiaster og ulike eiere av kjøretøy, båter, maskiner, redskap og utstyr.
Som stolt forhandler av Honda hagemaskiner, redskap og snøfresere valgte vi derfor å undersøke hvordan den norske Honda Importøren stiller seg til innholdet i E10!

Hvordan bør du som Honda eier forholde deg til E10?
Som vi nevnte innledningsvis valgte vi å sjekke dette med den norske Honda importøren og oppsummere resultatet i denne artikkelen;
Honda motorer produsert etter 1990 er kompatible med E10 95 oktan bensin.
Samtidig er det viktig å være klar over hvordan slanger, pakninger, membraner og lignende i drivstoffsystemet vil reagere med bio-etanolen over tid. Mer om dette nedenfor.
Honda-maskiner som er produsert etter 2018 er designet for å tåle E10 drivstoff. Dersom ditt produkt er produsert etter 2018 er det altså ingen problemer knyttet til bruken av dette drivstoffet.
Imidlertid har produsenten ikke testet eldre produkter med høyere bio-etanol tilsetning, og derfor kan man ikke garantere at disse maskinene vil fungere problemfritt med E10 drivstoff.
For maskiner eldre enn 2018 anbefaler importøren å bruke 98 oktan bensin (eller eldre 95 oktan med maksimalt 5% bio-etanol, også kjent som E5) for å unngå eventuelle problemer.

ULEMPER MED E10:
Mer slitasje:
Selv om Honda motorene vil fungere som de skal med E10 drivstoff, er det viktig å være oppmerksom på at bio-etanol er mer aggressivt mot slanger, tetninger, membraner og lignende i drivstoffsystemet enn vanlig bensin.
Redusert lagringsevne:
En økning i mengden bio-etanol vil også redusere drivstoffets lagringsevne. Det betyr at det er enda viktigere å drenere forgasseren ved lagring, og enten lagre maskinen med full tank tilsatt egnet konserveringsmiddel, eller tom tank og fylle på ny bensin ved oppstart.
Problemene oppstår når utstyret står ubenyttet over perioder. I et land som Norge, med store sesongvariasjoner står eksempelvis snøfreseren store deler av året på samme måte som at gressklipperen ikke brukes om vinteren. Det kan altså gå lange perioder uten at redskaper og maskiner er i bruk. I ytterste konsekvens kan dette føre til at tilsetningsstoffene skiller seg ut fra bensinen over tid og synker ned til bunnen av tanken.
Ved oppstart etter stillstand vil «slamstoffene» kunne trekkes inn i bensintilførselen til motoren.
Korrosjon:
Kondens skaper korrosjon, dette kan skape problemer dersom det får utvikle seg over tid.
Importøren anbefaler at Honda-eiere tar hensyn til disse faktorene når de velger drivstoff til sine maskiner, spesielt for de eldre produktene.
På denne måten kan du opprettholde optimal ytelse og forlenge levetiden til maskinene dine.

ALTERNATIVT DRIVSTOFF?
Alternativt drivstoff, 98 oktan eller alkylatbensin:
I dag er det to bensinalternativer på stasjonene: 95 oktan E10 og 98 oktan E5. Mengden bioetanol er økt i 95 oktan, mens det er utelatt i 98 oktan i Norge. Derfor blir mange brukere av Honda hageredskaper og maskiner anbefalt å velge 98 oktan.
Utfordringen er at en god del stasjoner ikke tilbyr 98 oktan. Når det er nevnt anbefaler importøren likevel 98 oktan for maskiner produsert før 1991.
Men hva om du ikke får tak i dette?
Et alternativ til 98 oktan er alkylatbensin. Alkylatbensin anbefales spesielt til motorsager, gressklippere og andre mindre motorer, men denne typen bensin kan også være et fornuftig alternativ til gressklipper, sitteklipper og snøfreser, særlig dersom de ikke skal brukes i en lengre periode.

Husk også å unngå lagret bensin på kanne:
Ringvirkninger kan også oppstå, eller forsterkes ved bruk av bensinkanner som har stått over tid. Dersom du har en kanne med bare litt 95 oktan bensin igjen, som har stått over tid risikerer du påfyll med uheldig konsistens. Vær oppmerksom på at ingen motorer er glad i kondens eller vann. Store korrosjonsmengder kan i verste fall ødelegge motoren.
Oppsummering:
- Honda importøren anbefaler 98 oktan (E5) fremfor 95 oktan (E10) på hagemaskiner, snøfresere og redskap produsert før 1991. Det gir lavere risiko for motorproblemer.
- Det anbefales særlig å bruke 98 oktan dersom du skal lagre din Hondamaskin i lengre perioder.
- Alkylatbensin er også et godt alternativ dersom du ikke har tilgang til 98 oktan.
- Unngå å bruke 95 oktan E10 som har stått lenge (f.eks på bensinkanne.) Da risikerer du å fylle på en stor andel slamstoffer, kondens eller vannholdig bensin.
Disclaimer:
Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil, feil og, eller mangler i våre guider. Bruk av drivstoff, oljer og, eller væsker er brukers eget ansvar i alle tilfelle. En må alltid sjekke instruksjonsboken til aktuell maskin før eventuelle tiltak. Ethvert tiltak skjer på eget ansvar.