Polaris ATV og UTV har mange egenskaper, dette resulterer i mange begreper. Her forklarer vi ulike funksjoner og egenskaper som gjør at flere av Polarismodellene har markedsledende ytelse.
AWD: EKTE FIREHJULSDRIFT, ON DEMAND
AWD; ALL WHEEL DRIVE. Polaris’ eksklusive firehjulsdrift reagerer lynraskt og kobler automatisk inn alle fire hjulene når du trenger ekstra feste. Ekte firehjulsdrift som virkelig gir trekkraft på alle fire hjulene. Systemet går automatisk til tohjulsdrift når firehjulsdriften ikke lenger trengs.
Polaris’ unike system; ON-DEMAND kobler automatisk fra forhjuls-driften når de roterer raskere enn bakhjulene. Dette gjør at maskinen blir mer stabil og lettmanøvrert, noe som også resulterer i mindre slitasje på både underlag og dekk. Så fort bakhjulene mister grepet og spinner, kobles forhjulsdriften inn.
EPS: PROGRESSIV SERVOSTYRING
EPS; ELECTRONIC POWER STEERING; i Norge best oversatt til ELEKTRONISK PROGRESSIV SERVO. De fleste Polaris-modeller er utstyrt med EPS. Ved økt hastighet avtar servokraften for bedre kjørefølelse og stabilitet.
DIGITAL INSTRUMENTERING
Med digital turteller, trippteller, timeteller og bensinmåler får du all viktig informasjon i nøyaktige tall. Enkelte modeller har også Bluetooth for kommunikasjon med mobilen. Speedometer fås både i digital og analog utførelse, alt etter modell.
IRS: UAVHENGIG HJULOPPHENG BAK
IRS; INDEPENDENT REAR SUSPENSION. Dette er en av de viktigste grunnene til at flere Polaris modeller er noe helt for seg selv. Det uavhengige hjulopphenget gjør at alle hjulene har bakkekontakt, noe som gir stabil og sikker kjøring.
EFI: ELEKTRONISK DRIVSTOFFINNSPRØYTING
EFI; ELECTRONIC FUEL INJECTION. Automatisk justering ved lufttrykks- og temperaturendringer gir raskere start, kjappere gassrespons og bedre drivstofforbruk.
ADC og EBS: OVERLEGEN KONTROLL
ADC og EBS; ACTIVE DESCENT CONTROL og ENGINE BREAKING SYSTEM. Med ADC-systemet aktivert kobles forhjulene inn ved motorbrems for å gi bremseeffekt på alle fire hjulene. Dette er først og fremst en fordel ved kjøring med tung henger i bratte nedoverbakker for å redusere faren for saksing. ADC-systemet fungerer kun i hastigheter under 24 km/h.
LOCK & RIDE
Med Polaris unike Lock & Ride-system monterer og demonterer du raskt og enkelt en rekke ulike tilbehør, helt uten verktøy. Systemet er konstruert vedhjelp av ekspanderende festemekanismer; Plasser utstyret i et av kjøretøyets mange punkter for Lock & Ride. Vri på festemaknismen og vipps; utstyret sitter fast.
TURF-MODE
Ved kjøring i Turf-Mode kobles det ene bakhjulet fra slik at maskinen blir etthjulsdrevet. Perfekt ved kjøring på plener og følsomt underlag for å unngå slitasje på både dekk og underlag. Det gir dessuten en krappere svingradius og bedre manøvreringsevne ved kjøring på trange steder.
NOEN FLERE FORTKORTELSER
Her er noen flere forkortelser typisk brukt i relasjon til terrengkjøretøy, og hva de står for:
- ATV: ALL TERRAIN VEHICLE
- ORV: OFF ROAD VEHICLE
- UTV: UTILITY TASK VEHICLE eller UTILITY TERRAIN VEHICLE
- SxS: SIDE BY SIDE
- QUAD: I NORGE SOM OFTEST MC-REGISTRERT ATV
- ABS: ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM
- LED: LIGHT EMITTING DIODE
- OEM: ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER
Kilder: NTS Polaris team og Polaris Industries.
Vi leverer Polaris ATV og UTV til en rekke ulike formål, – etter kundens preferanser.
Ditt redskap er vår lidenskap, start turen hos oss.