EU-kontroll på tilhenger? Trenger man det da?
JA : Dersom tilhengeren er eldre enn fire år, tilfredstiller kravene for og ønskes sertifisert på trafikkstasjon for tempo-100.
JA : Annethvert år hvis tilhengeren din er sertifisert for tempo-100.
Våre verksteder i Bærum og Tønsberg tilrettelegger for deg og vår avdeling i Tønsberg er godkjent som bilverksted og kontrollorgan 01 slik at vi kan foreta EU-kontroll (PKK) på din tilhenger. Klikk her for bestilling av time på vårt tilhengerverksted i Tønsberg.
EU-kontroll er aktuelt for tilhengere (og campingvogner) som kan sertifiseres for kjøring i 100 km/t. Denne ordningen kalles tempo-100. Det er Statens vegvesen som sertifiserer og dette skjer gjennom timebestilling på en av vegvesenets trafikkstasjoner. Merk at ikke alle tilhengere (eller campingvogner) kan sertifiseres for økt hastighet.
Vi har laget en egen artikkel om tempo 100, innholdet i regelverket, krav til tilhenger, krav til bil og linker som kan være nyttige i denne forbindelse. Les vår fagartikkel om tempo 100 ved å klikke her!
Verdt å merke seg:
Tilhenger eldre enn fire år må ha godkjent EU-kontroll før tempo-100 sertifisering: Hvis tilhengeren (eller campingvognen) er eldre enn fire år, men tilfredstiller de tekniske kravene for tempo-100 må den ha en godkjent EU-kontroll før du kan bestille sertifiseringstime for Tempo-100 hos Statens vegvesen.
Tilhenger sertifisert for tempo-100 må ha godkjent EU-kontroll annethvert år: Tilhengere som er sertifisert for Tempo-100 skal ha godkjent EU-kontroll hvert annet år på samme måte som vanlige personbiler.
Alle våre originale Tredal tilhengere er utstyrt med dobbeltvirkende, hydrauliske støtdempere slik at de kan sertifiseres for tempo-100 på trfaikkstasjon.
Hva gjør vi på EU-kontroll (PKK) av tilhenger?
Vi er godkjent bilverksted og kontrollorgan 01, autorisert av Statens Vegvesen og gjennom fører EU-kontroll etter kontrollinstruks fra Statens Vegvesen. På fagspråket kalles EU-kontroll PKK; Periodisk Kontroll av Kjøretøy.
Blant kontrollpunktene er gjennomgang av tilhengerens bremser. Vi kontrollerer både påløps- og parkeringsbrems. Bremsekontrollen utføres med «fritthengende hjul», nærmere bestemt med hjulene løftet fra bakken. Tilsvarende utføres prøvekjøring med bremsekontroll. Vi går også over tilhengerens påløp.
I tillegg sjekkes lys, refleks, hjul, hjuloppheng, hjullager, fjæring, understell og eventuelle påbygg (eksempelvis skap eller lastekasse). Vi kontrollerer også understellsnummer, kjennemerke og vognkort.
Vi sjekker også tilhengerens dekk fordi det stilles krav til hastighet og alder om tilhengeren skal videre til tempo-100 sertifisering på trafikkstasjon etter EU godkjenning hos oss.
Merk at vi ikke ilegger mangeslmerknader dersom tilhengeren ikke tilfredsstiller konstruksjonskravene for en Tempo-100 sertifisering. EU-kontrollen tar for seg tilhengerens tekniske tilstand, konstruksjonskravene derimot kontrolleres på trafikkstasjonen.
Hos oss på Norsk Tilhengersenter oppsummerer vi kontrollen med kunde. Ved avvik utarbeider vi naturligvis løsningsforslag og prisoverslag.
Godkjent verksted
Vårt verksted i Tønsberg er godkjent som bilverksted og kontrollorgan 01 slik at vi kan foreta EU-kontroll (PKK) på din tilhenger.
Klikk her for bestilling av time på vårt tilhengerverksted i Tønsberg.
Nyttige linker relatert til denne artikkelen:
- Timebestilling EU-kontroll / verksted / service på tilhenger: Avdeling TØNSBERG
- Timebestilling verksted / service på tilhenger: Avdeling BÆRUM
- Vår fagartikkel om tempo-100 sertifisering finner du ved å klikke her
- Kjøre lovlig i 60, 80 eller 100 km/t med tilhenger?
- Våre servicesider for tilhenger med flere fagartikler
Disclaimer / forbehold / ansvarsfraskrivelse;
Det er ALLTID sjåførens eget ansvar å sette seg inn i gjeldende regelverk. Valg av tilhenger og sikring av last er den aktuelle sjåførens ansvar. Det vil i alle tilfelle være opp til sjåføren å sette seg inn i gjeldende regelverk og eventuelle tillegg / unntak / endringer av det som her er beskrevet. Norsk Tilhengersenter as tar forbehold om feil og-, eller endringer i omtalt regelverk.