I tråd med informasjonen fra NBAS, (Norsk Bransjeforening for ATV og Snøscooter) medfører oppjusteringen fra 5 til 10 % etanol i 95 oktan bensin at drivstoffet blir mer miljøvennlig. Samtidig skapes utfordringer for flere kjøretøygrupper som lagres over tid, som for eksempel ATV, UTV snøscootere og båtmotorer.
Den nye blandingen med økt mengde etanol gjør bensinen hygroskopisk. Det betyr at den trekker til seg fuktighet og vann, i enda større grad enn tidligere. Vann i bensinen fører ofte til motorproblemer, og i ytterste konsekvens motorstopp.
Kondens:
Utfordringene oppstår for kjøretøy som står stille over tid. Særlig aktuelt for ATV og UTV (samt. snøscooter og båtmotorer) med sporadisk bruk. Dette er ofte bruksmønsteret for mange profesjonelle og private aktører. Når terrengkjøretøy står ubrukt over uker eller måneder, kan det oppstå problemer. Jo lengre bensinen står stille i tanken, jo mer kondens dannes i bensinen.
Unngå motorstopp:
Mange Polaris maskiner benyttes som beredskapskjøretøy, disse hentes frem til tøffe utfordringer og oppdrag i ulendt terreng. Tilsvarende tilpasser mange næringsdrivende bruken etter sesongvariasjoner. Eksempler her er aktører innen jordbruk, skogbruk og reindrift. Her er man naturligvis også helt avhengige av pålitelige kjøretøy som ikke stopper. Her er det flere grep som kan gjøres, dette kommer vi tilbake til nedenfor.
Korrosjon:
Kondens skaper korrosjon, dette kan gi store problemer dersom det ikke oppdages tidlig. Det kan dessuten bli et sikkerhetsspørsmål. Motorstopp på ATV eller snøscooter, midt på vidda eller langt inne i skogen er noe alle vil unngå. Dette er kjøretøy som i stor grad benyttes av profesjonelle aktører, og gjerne på steder som er langt unna allfarvei. Både bransjen og de profesjonelle brukerne vektlegger sikkerhet høyt.
Slamstoffer i bunnen av tanken
Problemene oppstår når kjøretøyet står ubenyttet over perioder. Bilen brukes gjerne daglig, men det kan gå uker og måneder mellom bruk av ATV og snøscooter. Tilsetningsstoffene skiller seg ut fra bensinen og synker etter en tid ned til bunnen av tanken. Ved oppstart etter stillstand vil «slamstoffene» kunne trekkes inn i bensintilførselen til motoren. Dette kan blant annet tette igjen innsprøytningsdysene.
HVILKE GREP KAN MAN TA?
Alternativt drivstoff, 98 oktan eller alkylatbensin:
I dag er det to bensinalternativer på stasjonene: 95 oktan E10 og 98 oktan E5. Mengden bioetanol er økt i 95 oktan, mens det er utelatt i 98 oktan i Norge. Derfor blir mange brukere av kjøretøy innenfor fritidssegmentene anbefalt å velge 98 oktan. Utfordringen er at en god del stasjoner ikke tilbyr 98 oktan. Når det er nevnt anbefaler NBAS 98 oktan for terrengkjøretøy. – Et alternativ til 98 oktan er alkylatbensin. Alkylatbensin anbefales spesielt til motorsager, gressklippere og andre mindre motorer, men denne typen bensin kan også være et fornuftig alternativ til ATV og snøscooter, dersom de ikke skal brukes i en lengre periode.
Ifølge informasjonen fra NBAS ser man mindre sot og avleiringer på motorer som er kjørt med alkylatbensin. Dette koster riktig nok mer, men kan være en god investering på sikt. Tilsvarende med 98 oktan, fremfor 95 oktan. Du betaler mer, men på sikt kan det lønne seg dersom alternativet er motorproblemer.
Polaris Fuel Stabilizer, spesialformulering for E10 drivstoff:
Som en konsekvens av innføringen av E10 har Polaris utviklet en spesialformulering titulert «Polaris Fuel Stabilizer» som kan blandes inn i 95 bensinen. Denne er særlig utviklet for bensin med E10 og anbefales for alle 2- og 4-taktsmotorer fra Polaris.
Stabiliseringsvæsken har følgende egenskaper:
• Forhindrer oksidering.
• Forhindrer gummi og lakkavleiringer.
• Forhindrer drivstoffaldring.
• Binder vann.
• Rekker til 30 liter drivstoff.
Polaris Fuel Stabilizer får du kjøpt i vår webshop ved å klikke her!
Husk også å unngå lagret bensin på kanne:
Ringvirkninger kan også oppstå, eller forsterkes ved bruk av bensinkanner som har stått over tid. Dersom du har en kanne med bare litt 95 oktan bensin igjen, som har stått over tid risikerer du påfyll med uheldig konsistens. Vær oppmerksom på at ingen av dagens motorer er glad i vann. Store korrosjonsmengder kan i verste fall ødelegge motoren.
Oppsummering:
- NBAS (Norsk Bransjeforening for ATV og Snøscooter) anbefaler 98 oktan (E5) fremfor 95 oktan (E10) på ATV og snøscooter. Det gir økt sikkerhet og lavere risiko for motorproblemer.
- Det anbefales særlig å bruke 98 oktan dersom du vet at din ATV eller snøscooter står ubrukt i perioder.
- Dersom du kjører Polaris ATV (eller snøscooter) kan du benytte Polaris Fuel Stabilizer sammen 95 oktan (E10).
- Alkylatbensin er også et godt alternativ dersom du ikke har tilgang til 98 oktan eller en stabiliseringsvæske.
- Unngå å bruke 95 oktan E10 som har stått lenge (f.eks på bensinkanne.) Da risikerer du å fylle på en stor andel slamstoffer på ditt kjøretøy.
- Dersom du skal lagre bensin 95 (E10) på kanne til din Polaris anbefales det å blande inn Polaris Fuel Stabilizer .
Disclaimer:
Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil, feil og, eller mangler i våre guider. Bruk av drivstoff, oljer og, eller væsker er sjåførens eget ansvar i alle tilfelle. En må alltid sjekke instruksjonsboken til aktuell maskin før eventuelle tiltak. Ethvert tiltak skjer på eget ansvar.